मुफ्त बीमा बिक्री टिप्स
प्यारे साथियो मैं आप सबका बहुत आभारी हूँ, के पिछले दिनों मैंने जितने भी बलॉग्स लिखे, आप सभी ने उस पे ढेरों कमैंट्स भेजे, तो इस लिए मैं आप सभी का बहुत-बहुत धन्यवाद करना चाहता हूँ। मुझे इस बात का बहुत गर्व है,अगर मेरे लिखे हुए ब्लोग्स पड़ कर अगर किसी को कोई लाभ होता हो। देखो राजा हो जा रंक यहाँ पर सब हैं चौकीदार, कुछ तो आ कर चले गए , कुछ जाने को त्यार ,खबरदार ,खबरदार।। ये दुनिया एक बहुत बड़ा मेला है जैसे मेले पर अलग-अलग दुकाने लगी है, हमे किसी का सामान पसंद आता है , किसी की बोली पसंद आती है, हम उससे समान भी लेते है और उसकी प्रसंशा भी करते है। इसी तरह जीवन में अगर हमे कोई अच्छी सलाह देता है, हम उसको बढ़िया मानते है और उसकी तारीफ भी करते है और उसका रेफरन्स दूसरे लोगो को भी देते है। साथियो मैं आपके लिए आज ले के आया हूँ कि अगर हम इन्शुरन्स सेक्टर मैं नए नए है आप ने IRDA से एजेंसी का लाइसेंस भी ले लिया है। हो सके तो आप LIC OF INDIA का लइसेंस लेना, उसके बाद सभी के मन में एक ही सवाल होता हैं की इन्शुरन्स कैसे सेल करे। तो इस के लिए मैं आप को कुछ जरूरी बातो बताऊंगा जिसका के आप को ध्यान रखना होगा। हमे इन्शुरन्स क्यों करवानी चाहिए, यह ग्राहक को समझाना हमे बहुत अच्छी तरह आना चाहिए। हमे ग्राहक को यह चीज़ बतानी आना चाहिए जिससे, उसको इन्शुरन्स खरीदना जरूरी लगे। वो सारे खर्चो पर प्रतिबंद लगा कर इन्शुरन्स ही खरीदे। उसको यह लगना चाहिए के अगर वो इन्शुरन्स नहीं खरीदेगा तो उसका बहुत नुक्सान हो जायेगा। कहने का मतलब आपको उसके लिए पूरा ज्ञान लेना होगा और उसका पूरा ज्ञान देने के काबिल बनना होगा। उसके लिए मैं आप कुछ जरूरी बाते बताऊंगा जिसके लिए आप को मेरा ब्लॉग पूरा तरह अंत तक पड़ना होगा :
1 ग्राहक से तालमेल : बीमा बेचने से पहले आपको ग्राहक से ताल मेल बढ़ाना होगा। आप उसके रुझान का , उसके जनम दिन का , शादी की सलगिरा का , जहाँ तक की उसके परिवार में कितने लोग है उन सब का भी ऐसे ही पता लगाना होगा। जब भी उनका जनम दिन आता है तो उनको उसकी मुबारक वाद देना या शादी की सलगिरा की मुबारक वाद दें। जिसके साथ क्या होगा आप का घर जैसा रिश्ता बन जायेगा। उसके सुख-दुःख में जितना हो सके उसकी मदद करना। यह पहला स्टेप है जब आप उसके साथ पूरी तरह फेमिलिअर हो जाओगे तब दूसरा स्टेप शुरू होता है।
2. पुराणी पालिसी का विवरण : फिर आप ने उनसे पुरानी उनकी पुराणी बीमा पॉलिसीस का विवरण लेना चाहिए । उनको एक इंडेक्स में उनको एक चार्ट बना कर देना चाहिए। जिसके साथ उनको प्रीमियम की डेट याद रहेगी। पॉलिसी के दस्तावेजो को अच्छी तरह से सेट करके देना होगा । उनको उन बिमा पॉलिसीस की पूरी सर्विस देनी है। अगर उनकी कोई पालिसी बंद हो गयी है तो उसको दुबारा चालू करवा के देना है। अगर उसकी कोई पालिसी पूरी गयी है तो उसके फॉर्म फइल कर के राशि के लिए जमा करवाना है। अगर पालिसी LIC OF INDIA की है अगर उसमें कोई त्रुटी है तो उसको आप घर बैठे-बैठे भी सही करवा सकते है। उसके लिए आप को मेरा ब्लॉग देखना होगा PROBLEMS SOLUTION OF LIC OF INDIA`S POLICY HOLDERS . जिससे आप को बहुत लाभ मिल सकता है तो मेरे इस बलोग बड़े ध्यान से देखे जिसके साथ आप अपने कस्टमर को पूरी तरह संतुष्ट कर सकते है। जिसके साथ आप का इन्शुरन्स का कारोबार काफी बढ़ेगा।
3. फेमली बास्केट प्लान : इन्शुरन्स के बिज़नेस में अगर अपनी आगे बढ़ना है तो आपको फेमली बास्केट प्लान सेल करने होंगे कहने का मतलब जब भी आप कोई फॅमिली में एंटर करते हो तो आप को उसको ऐसा बास्केट प्लान बना कर सेल करना चाहिए, जिससे के उसकी साडी फेमली का बीमा हो जाये। यानी कहने का मतलब अगर उनके घर में बजुर्ग है तो उनको पेंशन प्लान, हस्बैंड वाइफ को एक को एंडोवमेंट, एक को मनी बैक, और बच्चो को चिल्ड्रन प्लान, कहने का मतलब सारा आप का टारगेट तो पूरा होगा आप को नम्बर ऑफ़ पॉलिसीस भी मिलेंगी। LIC OF INDIA में तो आप जानते ही हो कितने सारे प्लान है। तो जिसके साथ आप सारे परिवार के मेंबर को खुश कर दोगे।
4. इनकम के हिसाब से इन्शुरन्स : हमे अपने ग्राहक को न तो उसको कम इन्शुरन्स देनी चहिये न ही उसको ज्यादा इन्शुरन्स देनी चाहिए। कहने का मतलब अगर कम इन्शुरन्स होगी तो वो हमेशा दोबारा इन्शुरन्स न करवाने के लिए सोचेगा। अगर इन्शुरन्स ज्यादा करी होगी तो हो सकता है की भविष्य में वो इन्शुरन्स की पालिसी न चला पाए। इसी लिए उसे इन्शुरन्स हमेशा इनकम अस्सेस्स करने बाद ही योग्य बिमा सेल करना चाहिए। जिससे के ग्राहक दीर्घ अवधि के लिए आप से जुड़ा रहेगा।
5. बीमे की बात कब करे : हमें अपने ग्राहक से हर समय बीमे की बात नहीं करनी चहिये। चलते-चलते या अचानक मिलने पर तो कभी भी नहीं और न ही कभी मोबाइल पर उसको कोई प्लान समझाए। जब भी कभी आप ने अपने ग्राहक से बीमे की बात करनी हो तो उससे मिलने का समय निश्चित करने के बाद ही मिले। कोशिश करो के उसको उसके घर पे उसके परिवार के सदस्यों के साथ मिले। सभी अपने अपने सवाल करेंगे पर घबराना नहीं, आप ने सारे अपनी अपनी मारेंगे पर आप को जितना पता है उतना ही बताना। एक्स्ट्रा आप ने बिलकुल नहीं बताना। न ही गलत बताना।
6. प्रोस्पेक्टिक लिस्ट : जिन जिन ग्राहकों को आप ने बीमा सेल करना है उनकी एक लिस्ट त्यार करनी चाहिए। उस लिस्ट के हिसाब से आप को उनसे मिलना चाहिए। जितना आप ज्यादा से ज्यादा लोगो को मिलोगे उतना बीमा ज्यादा सेल कर पाएंगे। कोशिश करनी है की प्रोस्पेक्टिंग लिस्ट बना कर मिलना जरूर है। फिर क्लाइंट आप को टाइम देंगे के आप मेरे को मार्च महीने में मिलो या जनवरी मे तो जब आप को बुलाये आप ने पहुंचना है। फॉलो अप रखना है।
7. सकारात्मक सोच : काम के साथ-साथ हमे अपनी सोच को सकारत्मक रखना चाहिए , कभी भी नकारात्मक नहीं सोचना चाहिए। न ही किसी के बीम पालिसी न खरीदने पे कभी लड़ना चाहिए। ग्राहक के हरेक सवाल का सकारात्मक डंग से देना चाहिए। सबसे पहले उसको पोसिटीवेली सुनना चाहिए चाहे वो इन्शुरन्स कंपनी के बारे में बुरा भला क्यों न बोल रहा हो।
8. नए-नए विचार : हमे नए-नए विचार सोचने चहिये जिससे हमें कस्टमर से बार-बार मिलने का मौका मिलता है। क्यूंकि हम जितना भी हम को मिलेंगे उतना बीमा ज्यादा ज़्यादा मिलेगा। क्यूंकि हम जब भी अपने ग्राहक को नए तरीके से प्लान समझाते तो उनके मन मे ज्यादा उत्सुकता बन जाती है। यही कारन कारण बनता है की ग्राहक बीमा खरीद ही लेता है।
9. दो रिफरेन्स : जब भी हम कोई नया बीमा बेचे तब हमें हमेशा उनसे दो रिफरेन्स जरूर लेने चाहिए। जिससे हमे बहुत ज्यादा रिस्पांस और ग्राहकों की संख्या भी बढ़ेगी। अगर हमने अपने पहले ग्राहक को बढ़िया सर्विस दी है तो वो खुद व खुद उसको बढ़िया ही बोलेगा जिससे की आप बिना पैसे खर्चे मशहूर हो जाओगे।
10 . जनलोकपाल : आदर किसी बीमा खरीददार की कोई समस्या का हल नहीं हो रहा और उसकी समस्या भी जायज़ है और वह दुखी हो के कोर्ट में जा रहा हो अगर ऐसे ग्राहक आप को मिलते है तो उनकी समस्या को आप जनलोकपाल के पास लेजा कर 15 दिनों में बड़ी से बड़ी समस्या का समाधान करवा सकते हो। जिसके साथ ग्राहक का आप के ऊपर भरोसा पक्का हो जायेगा और आप को ज्यादा बीमा मिल सकता है। अगर आप को कोई सलाह लेनी हो जनलोकपाल के पास कंप्लेंट कैसे करे तो आप मेरे मोबाइल पे कॉल भी कर सकते है और मुझे कमेंट बॉक्स में लिख भी सकते है।
तो ऊपर दिए गए कुछ सुझावों से आप भी एक कामयाब एजेंट बन सकते हो, तो अगर आप ये ब्लॉग अच्छा लगे तो आप मुझे कमेंट बॉक्स में जरूर लिखे, अगर कोई सुझाव हो तब भी जरूर लिखे , मेरे ब्लॉग को शेयर करे ता के ज्यादा से ज्यादा लोगो का इस ब्लॉग का लाभ मिल सके। सब्सक्राइब और फॉलो करे ता के भविष्य मैं आप को मेरा बलोग मिलता रहे। दुबारा मिलने के लिए अलविदा। जय हिन्द।।
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English translation:
FREE INSURANCE SELLING TIPS
Dear friends,I am very thankful to all of you that all the blogs I wrote in the past have sent you many comments on that, so I want to thank you all very much for this. I am very proud of this if you get any benefit by reading blogs written by me. Look, the king and runk here all are guard , some have come and gone, some want to go, beware, beware. This world is a big fair, as different shops are started on the fair, if we like someone's goods, we like someone's words, we take the same from him and we also treat him. In the same way, if someone gives us good advice in life, we consider him good and also praise him and give his references to other people. Friends, I have brought for you today that if we are new in the insurance sector, you have also taken the agency license from IRDA. If possible, you take the license of LIC OF INDIA, after that the most question is how to sell insurance. So for this I will tell you some important things that you have to take care of. We should understand very well to explain to the customer why we should get the insurance done. We should tell this thing to the customer, which makes him feel necessary to buy insurance. They bought insurance only by banning all expenses. He should feel that if he does not buy the insurance, then he will be damaged a lot. Saying it means you have to take full knowledge of it and be able to give full knowledge of it. For that I will tell you some important things for which you will have to go through my blog completely till the end:
Dear friends,I am very thankful to all of you that all the blogs I wrote in the past have sent you many comments on that, so I want to thank you all very much for this. I am very proud of this if you get any benefit by reading blogs written by me. Look, the king and runk here all are guard , some have come and gone, some want to go, beware, beware. This world is a big fair, as different shops are started on the fair, if we like someone's goods, we like someone's words, we take the same from him and we also treat him. In the same way, if someone gives us good advice in life, we consider him good and also praise him and give his references to other people. Friends, I have brought for you today that if we are new in the insurance sector, you have also taken the agency license from IRDA. If possible, you take the license of LIC OF INDIA, after that the most question is how to sell insurance. So for this I will tell you some important things that you have to take care of. We should understand very well to explain to the customer why we should get the insurance done. We should tell this thing to the customer, which makes him feel necessary to buy insurance. They bought insurance only by banning all expenses. He should feel that if he does not buy the insurance, then he will be damaged a lot. Saying it means you have to take full knowledge of it and be able to give full knowledge of it. For that I will tell you some important things for which you will have to go through my blog completely till the end:
1 Relationship with the customer: Before selling the insurance you must increase
the communication with the customer. You know about his attitude, his birthday,
wedding anniversary, as far as how many people are in his family. Whenever his
birthday day comes, give him his happy plea or give him a happy marriage. With
whom, what will happen will become your home-like relationship. To help him as
much as possible in his happiness and sorrow. This is the first step when you
are fully families with him, then the second step begins.
2.
Details of old policy: Then you have to take details of their old insurance
policies. They have to make a chart in an index. With which they will remember
the premium date. The policy documents have to be set well. They have to give
full service to those insurance policies. If any of their policies have been
discontinued, they have to be revived . If any of his policies have been matured then form to be filled and submitted for the amount. If the policy
belongs to LIC of INDIA, if there is an error in it, then you can get it
correct sitting at home. For that you have to see my blog PROBLEMS SOLUTION OF LIC OF INDIA`S POLICY HOLDERS. With which you can get a lot of benefit, then
look at this people carefully with whom you can satisfy your customer
completely. With which your insurance will increase significantly.
3.
Family Basket Plan: If you want to go ahead in the business of insurance, then
you have to sell a family basket plan, that means whenever you enter a family,
you should sell it by making a basket plan, so that Get her complete family
insured. That is to say, if tin the family any old man then you should sale them pension plan, the husband wife an endowment, the money back one, and
the child's plan for the child will mean that your target will be fulfilled,
you will also get no number of policies. In LIC OF INDIA, you already know how
many plans are there. So with which you will make the whole family member
happy.
4.
Insurance according to income: We should neither sell under insurance to our
customer nor more insurance, it means he take under insurance then he will
always think of not getting insurance again. If the insurance have taken more insurance,
then in future it may not be able to run the policy of insurance. That is why
he should always do insurance only after assessing his income. So that the
customer will stay connected to you for long term.
5.
When to talk about insurance: We should not talk to our customer all the time.
On the go or on a sudden visit, never explain any plan on mobile. Whenever you
want to talk to your customer about your insurance, then only after meeting the
time to meet him. Try to get her along with her family members at her house.
Everyone will have their own questions, but don't worry, you all will die on
their own, but tell them as much as you know. Extra you have not told at all.
Nor to misrepresent.
6.
Prospecting List : The list of customers for whom you want to sell insurance
should be prepared. According to that list you should meet them. The more you
get the more people you will be able to sell more insurance. We have to try and
make a prospecting list. Then the client will give you time whether you meet me
in the month of March or in January, when you have to call, you have to reach.
Follow up.
7. Positive Thinking: Along with work, we should keep our thinking positive, never think negatively. Nor should one ever fight over buying someone's beam policy. Every question of the customer should be given affirmatively. First of all, he should listen to Positively even if he is speaking ill about the insurance company.
8. Fresh new ideas: We must think new ideas which gives us a chance to meet the customer again and again. Because the more we get, the more insurance we get. Because whenever we explain the plan to our customer in a new way, they become more curious in their mind. This causes the customer to buy insurance.
9. Two References: Whenever we sell any new insurance, we must always take two references from them, which will increase our response and the number of customers. If we have given good service to our first customer, then he will speak well to himself and himself so that you will become famous without spending money.
10. Insurance Ombudsman : Respectfully, if no problem of an insurance buyer is being solved and his problem is also justified and he is sad that he is going to court if such customers meet you, then take their problem to Insurance Ombudsman and it will settle within 15 days. I can solve the biggest problem. With which the customer's trust in you will be confirmed and you can get more insurance. If you want to get any advice, how to make a complaint in Insurance Ombudsman, then you will call on my mobile no. and You can also write me in the comment box.
So with the above suggestions, you too can become a successful agent, so if you like this blog well, then you must write me in the comment box, if there is any suggestion, you must also write, share my blog more and more. More people can get benefit of this blog. Subscribe and follow me so that you can continue to get my help in future. Goodbye to see you again Jai Hind...
7. Positive Thinking: Along with work, we should keep our thinking positive, never think negatively. Nor should one ever fight over buying someone's beam policy. Every question of the customer should be given affirmatively. First of all, he should listen to Positively even if he is speaking ill about the insurance company.
8. Fresh new ideas: We must think new ideas which gives us a chance to meet the customer again and again. Because the more we get, the more insurance we get. Because whenever we explain the plan to our customer in a new way, they become more curious in their mind. This causes the customer to buy insurance.
9. Two References: Whenever we sell any new insurance, we must always take two references from them, which will increase our response and the number of customers. If we have given good service to our first customer, then he will speak well to himself and himself so that you will become famous without spending money.
10. Insurance Ombudsman : Respectfully, if no problem of an insurance buyer is being solved and his problem is also justified and he is sad that he is going to court if such customers meet you, then take their problem to Insurance Ombudsman and it will settle within 15 days. I can solve the biggest problem. With which the customer's trust in you will be confirmed and you can get more insurance. If you want to get any advice, how to make a complaint in Insurance Ombudsman, then you will call on my mobile no. and You can also write me in the comment box.
So with the above suggestions, you too can become a successful agent, so if you like this blog well, then you must write me in the comment box, if there is any suggestion, you must also write, share my blog more and more. More people can get benefit of this blog. Subscribe and follow me so that you can continue to get my help in future. Goodbye to see you again Jai Hind...
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please if you have any doubt let me know.